Paušální výdaj na dopravu – doplňující informace k říjnovému semináři SÚ Jablonec

Středa, 18 Listopad 2009 09:34 Eva Horčičková Daně - Daň z příjmů
Tisk
V době konání semináře nebyly publikovány žádné oficiální výklady k novele zákona o daních z příjmů umožňující použití paušální výdaje na dopravu. 

 Situaci v aplikaci tohoto  nového ustanovení zákona navíc zkomplikoval tehdy zcela  čerstvý pokyn Ministerstva financí o uplatňování nároku na odpočet DPH ve vazbě na využití paušálního výdaje na dopravu v oblasti daně z příjmů.

            V této souvislosti jsem jednak nabádal ke sledování publikovaných stanovených k výdajovému paušálu na dopravu a jednak jsem slíbil, že po jejich publikaci s nimi členy Svazu účetních seznámím, aby se spolehlivě zorientovaly v této citlivé a frekventované oblasti, protože aktuální a početné dotazy nebylo dost dobře možné spolehlivě a věrohodně zodpovědět.

            Touto informací tedy svůj slib plním.

 Výklad publikovaný v Metodických aktualitách metodické sekce Svazu účetních č. 9/2009: „Paušální výdaj na dopravu 

Zákon č. 304/2009 Sb. definuje v § 24 odst. 2 písm. zt) paušální výdaj na dopravu. I když zákon č. 304/2009 je obecně účinný až od 1.1.2010 Sb., novela zákona o daních z příjmů se použije již pro zdaňovací období, které započalo v roce 2009. Jedná se o paušální výdaj na dopravu silničním motorovým vozidlem, pokud nebyl uplatněn výdaj na dopravu silničním motorovým vozidlem podle § 24 odst. 2 písm. k) bodu 4, zákona o daních z příjmů, ve výši 5 000 Kč za každý celý kalendářní měsíc, ve kterém poplatník využíval vozidlo k dosažení, zajištění nebo  udržení zdanitelných příjmů, s výjimkou příjmů podle § 10 ZDP, a současně toto silniční motorové vozidlo nepřenechal ani po část příslušného kalendářního období k užívání jiné osobě.

             Používá-li poplatník silniční motorové vozidlo pouze zčásti k dosažení, zajištění a udržení příjmů, lze uplatnit krácený paušální výdaj na dopravu ve výši 4 000 Kč.  

            Paušální výdaj na dopravu je možno uplatnit nejvýše za 3 vlastní silniční motorová vozidla zahrnutá nebo nezahrnutá do obchodního majetku nebo v nájmu.

 

            Současně dle § 25 odst. 1 písm. zp) ZDP se za nedaňové náklady považují náklady na spotřebované pohonné hmoty a parkovné vynaložené v souvislosti s užíváním silničního motorového vozidla, u kterého je uplatňován paušální výdaj na dopravu.

 

            U silničních motorových vozidel u kterých je uplatňován krácený paušální výdaj na dopravu, se uplatní poměrná část odpisů ve výši 80% dle § 28 odst. 6 ZDP a nedaňovými náklady zůstává 20% ostatních nákladů vynaložených v souvislosti s vozidlem dle § 25 odst. 1 písm. zp) ZDP.   

 

            Ministerstvo průmyslu a obchodu vydalo k aplikaci paušálního výdaje na dopravu dne 12. 8. 2009 tiskovou zprávu. Dle této tiskové zprávy mohou paušální výdaj na dopravu využít právnické a fyzické osoby s příjmy dle §7 a §9 ZDP. Poplatník má právo volby, zda uplatní náklady běžným způsobem v prokázané výši nebo zda použije paušální výdaj na dopravu. Evidence bude obdobná jako např. u daňových odpisů (např. formou vnitropodnikové směrnice).

             Cílem paušálních výdajů na dopravu bylo, aby poplatník, který zvolí tuto možnost, nemusel vést knihu jízd. Lze však předpokládat, že toto ustanovení přinese ještě mnoho výkladových nejasností: -         Například plátci daně z přidané hodnoty, kteří budou chtít uplatňovat odpočty DPH, budou muset o dokladech účtovat a pro účely DPH prokázat, že plnění byla použita pro ekonomickou činnost. Pro účely DPH bude tedy vhodné vést knihu jízd. Domníváme se, že mohou, pokud to pro ně bude výhodné, současně využít pro účely daně z příjmů paušálních výdajů na dopravu.  

Pokyn MF z 22. 9. 2009 „Tzv. zrušení knihy jízd novelou zákona o daních z příjmů ve vztahu k DPH“ je možno shrnout tak, že  pouze volba a užití paušálních výdajů na provoz silničního motorového vozidla pro účely daně z příjmů neprokazuje pro účely daně z přidané hodnoty správnost uplatněného nároku na odpočet DPH.

 

            Vzhledem k tomu, že dle tiskové zprávy ministerstva průmyslu a obchodu se paušální výdaje na dopravu vztahují i na právnické osoby, lze vyvozovat, že podmínky jsou splněny, pokud příslušné motorové vozidlo využívá zaměstnanec pro služební účely. Jinak by nebylo možné vůbec využít paušální výdaje na dopravu pro právnické osoby.

            Není ale vůbec jasné, zda popř. jak lze aplikovat paušální výdaje na dopravu v případě, že zaměstnanec využívá vozidlo pro služební i soukromé účely. Lze také předpokládat, že zaměstnavatel bude proplácet zaměstnanci skutečné výdaje na PHM, bude o nich účtovat v pokladně a bude požadovat po zaměstnanci knihu jízd, i když bude chtít uplatnit paušální výdaj na dopravu.

             Zjednodušeně lze říci, že ustanovení může při splnění podmínek bez problémů využít a nevést knihu jízd fyzická osoba neplátce DPH bez zaměstnanců.              O paušálních výdajích na dopravu se neúčtuje v účetnictví, jedná se pouze o snížení základu daně v daňovém přiznání k dani z příjmů.

            U fyzických osob vedoucích daňovou evidenci lze provést tuto úpravu v rámci nepeněžních uzávěrkových operací nebo v daňovém přiznání.“

 Tolik citace z Metodických aktualit metodické sekce Svazu účetních. 

Z textu je patrné, že problematika paušálního výdaje na dopravu ve všech svých souvislostech bude zcela jistě předmětem dalších výkladů a vyjádření, o kterých  budete v rámci pravidelného, běžného a vžitého způsobu informací o daňových či účetních novinkách, který ve Svazu účetních máme, informováni.

 V závěru tohoto sdělení bych ještě rád opravil tiskovou chybu ze str. 1 písemného materiálu k semináři Daňová legislativa – rekapitulace vývoje v roce 2009:

Nárok na osvobození novostaveb sloužících k trvalému bydlení fyzických osob, které jsou v jejich vlastnictví, lze naposledy uplatnit za rok 2009 a nikoli za rok 2012, kdy je možné naposledy uplatnit osvobození u zateplovaných staveb za podmínek v textu uvedených.

 

V Jablonci nad Nisou

17. listopadu 2009

 

                                                                                  Ing. Vladimír Opatrný