• Zvětšit velikost písma
  • Standardní velikost písma
  • Zmenšit velikost písma

Evidence tržeb – čerstvé změny zákona, jejich příčiny a důsledky

Email Tisk PDF

 

Ministerstvo financí 24. listopadu 2016 oznámilo, že s ohledem na avizované rozšíření

a zatraktivněním institutu paušální daně, které doporučil a schválil Rozpočtový výbor a jehož účinnost se navrhuje již pro rok 2017, předložilo návrh na promítnutí tohoto opatření do zákona o evidenci tržeb. Pozměňovací návrh obsahuje následující ustanovení:

1. Fyzické osoby, které budou mít daň stanovenou paušální částkou a zároveň výše jejich ročních tržeb bude menší než 250 000 korun, budou ze systému evidence tržeb vyňaty.

Limit 250 000 korun byl odvozen z přibližného výpočtu z průměrné mzdy očištěné o platy manažerů (tzv. mediánová mzda ve výši 20 833 korun měsíčně).

2. Ze systému elektronické evidence tržeb bude vyňaty i platby prováděné platební kartou prostřednictvím internetu. Tzv. e-shopy tak budou muset evidovat pouze tržby při osobním převzetí zboží na pobočce.

Navrhované změny, které se stanou součástí tzv. daňového balíčku, vyprovokovaly premiéra k vyslovení pochyb o úrovni řízení ministerstva financí a opoziční strany k vystupňování útoků proti zákonu o evidenci tržeb.

Někdy až rozhořčené reakce všech politických subjektů dokládají odtrženost současných „elit“ od reálného života a jejich neschopnost spravovat veřejné záležitosti v zájmu lidí.

Svědčí o tom např. i skutečnost, že Okresní hospodářská komora v Jablonci nad Nisou  se již  v první polovině roku  2015 bez přiměřené odezvy obrátila na poslance a senátory s výzvou k rozšíření využití paušální daně jako alternativy k projektu elektronické evidence tržeb.

Sjednání paušální daně mezi podnikatelem a finančním úřadem zbavuje poplatníka povinnosti vést účetnictví či daňovou evidenci, podávat daňová přiznání a současně zajišťuje výběr daně.  S nesrovnatelně nižšími finančními, časovými i morálními náklady podnikatelů i finanční správy by tak splnilo cíle narovnání hospodářského prostředí, zlepšení a stabilizaci výběru daní,  aniž by bylo nutno přijmout stovky dalších úředníků ke kontrole,  zajištění  a vyhodnocování miliard z největší části balastních  informací,  aniž by se stovky miliónů korun investovaly do softwarů, výpočetní techniky, do její správy a údržby.

Podnikatelé ani státní správa by nemuseli vynakládat energii, čas a peníze na řešení budoucích  konfliktů a  rozporů vyplývajících z faktu, že princip elektronické evidence tržeb  nelze spojit s praxí a reálnými podmínkami různorodého podnikání ani se standardy našeho životního stylu a kulturního prostředí, byť jeho uplatnění lze zákonem vynutit.

Dříve  vládnoucím a nyní protestujícím  politickým subjektům se sluší připomenout, že v roce 2009 byla na ministerstvu financí zřízena pracovní skupina, jejímž úkolem bylo vypracování   principů a pravidel pro rozšíření institutu paušální daně. Praktický výstup její činnosti byl bohužel nulový.

A tak jediné co se nemění a dlouhodobě přetrvává je přijímání složitých a nekvalitních zákonů bez seriózní komunikace s těmi, kteří je v praxi musí s velkými obtížemi a riziky naplňovat, přezíravý  a vrchnostenský přístup k jejich podnětům, námitkám a připomínkám.

Na jednom z předvolebních bilboardů jsem přečetl výzvu „Střední třído, braň se!“. Nezbývá než hledat odpověď na otázku jak a proti komu.

 

 

Ing. Vladimír Opatrný, daňový poradce

 

Akce

Přihlášení