Daňová reforma má být provedena zákonem o změně zákonů souvisejících se zřízením jednotného inkasního místa. Je to zákon obsahující 74 částí a mění všechny daňové zákony a množství zákonů jiných. Když jsem ho včetně důvodové zprávy vytiskl a vložil na váhu, zjistil jsem, že váží téměř dva kilogramy (přesně 1,79 kg). Vzhledem k rozsahu a závažnosti změn panuje shoda na odložení jeho účinnosti do roku 2014, tedy roku dalších voleb do poslanecké sněmovny. Odklad jeho účinnosti by podle mého názoru neměl být univerzální. V zákoně o daních z příjmů neshledávám např. důvod pro odložení účinnosti velkorysejší daňové podpory vědy a výzkumu a těžko se smiřuji s prodloužením účinnosti institutu tzv. superhrubé mzdy, která byla součástí předchozí daňové reformy z roku 2008 a byla přijata přes principiální námitky odborné veřejnosti výhradně z politických a nikoliv ekonomických důvodů. Princip superhrubé mzdy spočívá v navýšení hrubé mzdy o sociální a zdravotní pojištění placeném zaměstnavateli a následném výpočtu daně z nikoliv z reálného, nýbrž fiktivního příjmu. Důvodová zpráva ke zrušení tohoto daňového paskvilu v podstatě uvádí námitky zformulované a uplatňované proti jeho přijetí v roce 2008: