V praktickém podnikatelském a zaměstnaneckém životě se často vyskytují situace,
kdy zaměstnanec při plnění svých pracovních úkolů používá svůj mobilní telefon pro služební účely. Zaměstnanci za služební použití jeho mobilního telefonu účely vzniká nárok na náhradu s tím spojených jím vynaložených nákladů. Protože zaměstnanec nemůže uskutečnění takového telefonického hovoru doložit účtenkou s potřebnými údaji o jeho délce, ceně, době a volané účastnické stanici a příslušná náhrada má být průkazným účetním dokladem s těmito údaji podložena, musí o služebních hovorech ze soukromého mobilního telefonu vést evidenci. Ze své praxe vím, že se jedná se o evidenci pro zaměstnance náročnou a v některých konkrétních podmínkách a situacích obtížně bezprostředně zvládnutelnou Zaměstnancův nárok na náhradu nákladů spojených se služebním telefonováním by měl být doložen jím vypracovaným a vlastnoručně podepsaným soupisem služebních telefonních hovorů s údaji o volaných číslech, době a ceně hovorů včetně dokladu o nákupu předplacené karty. Tento soupis by měl překontrolovat, odsouhlasit a podepsat zaměstnancův nadřízený nebo jím pověřený pracovník.
Pokud bychom náhrady za služební využívání soukromých mobilních telefonů vypláceli bez výše uvedené průkazné a věrohodné evidence, neunesli bychom při daňové kontrole zákonné důkazní břemeno, což je v daňovém řízení vždy spojeno s velice nepříjemnými finančními důsledky – doměřováním daně a penalizací.
Ing. Vladimír Opatrný
daňový poradce