• Zvětšit velikost písma
  • Standardní velikost písma
  • Zmenšit velikost písma

Výdaje na pohoštění a dary nejsou daňově účinné

Email Tisk PDF

 

Zákon o daních z příjmů není při posuzování výdajů na podnikatelskou reprezentaci,

 

např. k poskytnutí pohoštění, občerstvení a darů obchodním partnerům, nikterak vstřícný.  § 25 odst. 1 písm. t) uvedeného zákona stanoví, že za výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely  nelze uznat výdaje vynaložené podnikajícími právnickými i fyzickými osobami  na jejich reprezentaci a současně stanoví, že reprezentačními výdaji  jsou právě  výdaje na pohoštění, občerstvení a dary. Za dar  však zákon   nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží  nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není (s výjimkou tichého vína) předmětem spotřební daně.  U přijatých zdanitelných plnění použitých k reprezentačním účelům si navíc nemůžeme uplatnit ani nárok na odpočet daně z přidané hodnoty.  

Podnikatelé ve sporech o daňovou účinnost výdajů na reprezentaci často namítají, že  vynakládání těchto výdajů s dosažením, zajištěním a udržením jejich zdanitelných příjmů souvisí. Pohoštění či obdarování obchodního partnera v mnoha případech  otvírá cestu k uzavření významného a výhodného obchodu  či smlouvy. V daňovém řízení však s našimi logickými konstrukcemi zcela jistě neuspějeme a správce daně se bude jednoznačně řídit textem zákona.

 

 

 Ing. Vladimír Opatrný

 daňový poradce

 

Akce

Přihlášení